Hvorfor jeg valgte å holde meg på bakken
Oct 10, 2025Tekst: Marte Teigen/ @enjoyhorselife
Etter noen år som rideinstruktør tenkte jeg om og har siden jobbet med det som motto, at jeg skal kunne forklare meg så du blir selvhjulpen.
La meg forklare hvordan jeg kom frem til denne innsikten, og hvorfor jeg i dag bevisst holder meg på bakken når jeg underviser.
Løste egentlig aldri problemet
Jeg har undervist i mange år - helt siden jeg var en ung jente og underviste mindre jenter i rideskolen, til senere som student for å tjene ekstra penger, og så som profesjonell instruktør som reiser rundt i Norden og holder kurs for nesten 1000 stk hvert år.
I begynnelsen var det fristende å gjøre det enkle: når en rytter slet med noe, for eksempel galoppbytter, hoppet jeg bare opp på hesten og gjorde det for dem.
Jeg fikk det som regel til og fikk også anerkjennelsen for å kunne løse “problemet”. Men rytteren? Hun lærte jo ingenting 🙄 og det er jo rytteren som skal ha anerkjennelse og kjenne mestring under en undervisningsøkt, ikke jeg🙈
Det hjelper ikke at jeg kan få til galoppbytter hvis rytteren ikke får lære seg å kjenne på det og oppleve hvordan det føles når det går riktig. Akkurat som at det ikke hjelper at jeg kan ri forbi den skumle traktoren hvis rytteren ikke lærer å håndtere sin egen frykt og bygge tillit til sin egen hest 🤷♀️
Utfordringen med å "bare vise"
Problemet med å hoppe opp på hesten og demonstrere er at det skaper en falsk trygghet. Rytteren ser at det kan gjøres, men de lærer ikke hvordan de selv skal gjøre det. De lærer ikke å stole på sin egen selvfølelse. Og enda verre! - jeg var ikke engang sikker på hva jeg selv gjorde! Jeg "fikk det bare til", men kunne ikke forklare prosessen 🙈
Du skjønner, jeg sleit med å forklare noe jeg ikke helt forstod selv. Ikke akkurat oppskriften på god undervisning!
Endringen
Derfor tok jeg et bevisst valg: Jeg skulle holde meg på bakken. Ikke klatre opp på hesten. Ikke "redde" situasjonen ved å overta. I stedet skulle jeg lære meg å forklare, holde fingrene av fatet, veilede og legge til rette for at rytteren selv kunne oppleve suksess.
Dette valget krevde at jeg utviklet helt nye ferdigheter:
- Å forklare uten å vise: Hvordan beskrive en følelse eller en bevegelse så tydelig at andre forstår.
- Å lage oppgaver som lærer: Hvilke øvelser hjelper rytteren å kjenne selv hva som er riktig.
- Å unngå kaos: Hvordan legge opp undervisningen så problemene ikke oppstår i utgangspunktet.
- Å bygge selvstendighet: Hvordan hjelpe rytterne til å eie sin egen læring.
Gevinsten av å prioritere
For å bli virkelig god på noe, må man prioritere. Jeg kunne ikke både bli en knallgod trytter og en knallgod rideklærer - så mye hestetid har jeg ikke hatt samvittighet til å prioritere med så mange reisedøgn i året. Så jeg valgte å bli ekspert på å forklare fra bakken.
Dette valget har gitt meg utrolig mye, spesielt når jeg underviser online. Der kan jeg ikke hoppe opp på hesten selv om jeg ville! Jeg kan ikke stryke på den en gang! Jeg må kunne forklare så tydelig at rytteren forstår og kan handle på egen hånd.
Slik jobber jeg i dag
Min tilnærming i dag bygger på noen viktige prinsipper:
1. Unngå situasjoner som skaper trøbbel
I stedet for å løse problemer, forebygger jeg dem. Jeg legger opp undervisningen så rytter og hest holdes i en trivselssone der læring kan skje.
2. Lag oppgaver som lærer
Rytteren må kjenne selv hva som er riktig. Gjennom målrettede øvelser opplever de suksess og bygger forståelse innenfra.
3. Forklare uten å vise seg frem
Spesielt online må jeg kunne forklare på rytterens premisser så rytteren forstår, jeg kan ikke vise eller vifte med armer og bein feks. Men jeg tegner på filmen av dem, tar bilder og viser dem rett etter timen så de skjønner hva de kjenner.
4. Bygge eierskap til læringen
Når rytteren eier sin egen læring - når de forstår hva de kan gjøre og når, så trengs ikke jeg så mye lenger. Da kan vi snakke om andre ting.
Resultatet: Ekte læring
Ved å holde meg på bakken har jeg blitt en bedre underviser. Rytterne mine lærer ikke bare å gjøre noe - de kjenner at det fungerer og kan gjenta det på egen hånd.
Det er forskjell på å se noen andre lykkes og å lykkes selv. Det er forskjell på å få vist løsningen og å finne den selv. Og det er den forskjellen som skaper varig læring. Hos både hester og mennesker!
Vil du prøve selv hvordan det er å få undervisning og instruksjon av meg? Da kan du:
Bli med i Enjoyhorselife medlemsportal trykk her👉 MEDLEMSPORTAL
eller booke time med RYTTERCOACHING eller EKVIPASJECOACHING